Benzina nabízela možnost čerpání AdBlue ze stojanů na několika stanicích již v minulosti, využít ho ale mohly jen nákladní automobily. Nyní mohou AdBlue jednoduše dočerpat i řidiči osobních vozů s emisní normou Euro IV a vyšší. „Usnadnili jsme našim řidičům doplňování močoviny, je to pro ně komfortnější,“ řekl Jakub Drastík, odborník na paliva z Benziny.
První stojany pro osobní vozy s integrovaným systémem pro čerpání močoviny najdou řidiči v Osicích, Brandýse nad Labem, Slaném, Litvínově, Karviné a v Havířově. „V praxi vypadá řešení tak, že je u stojanu o pistoli navíc. Benzina pro umístění AdBlue jednotek vybírá moderní multimediální stojany, které postupně nahrazují tradiční stojany a umožňují zákazníkovi už během čerpání sledovat na LED displeji například ceny produktů dané čerpací stanice nebo akční nabídky. Propojujeme tak moderní technologie v komunikaci i v dopravě,“ vysvětlila Agnieszka Bobrukiewicz, vedoucí odboru marketingu Benziny.
Za možností čerpání AdBlue přímo ze stojanu stojí sofistikovaná technologie. „Nádrže na močovinu musí být buď chromové, nebo plastové a vedení musí být temperované, protože teplota tuhnutí je již při mínus jedenácti stupních,“ doplnil Jakub Drastík.
Co je AdBlue?
Močovina AUS 32, známá jako AdBlue, je v Evropě používaný obchodní název kapalného aditiva využívaného technologií selektivní katalytické redukce, která se užívá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Močovinu je potřeba doplňovat podle údajů od výrobce v různých intervalech, zhruba jednou za 15 000 kilometrů. Problematika vypouštěných emisí dieselovými motory je teď jedním z největších problémů, který přerůstá rozměry automobilové sféry. Benzina se tak aktivně podílí na snižování emisí tím, že nabízí močovinu na svých čerpacích stanicích. „Jedná se o technologii pouze pro dieselové motory, které jsou vybaveny technologií vstřikování močoviny. Ta je vstřikováno před katalyzátor výfukových plynů, kde se močovina nejprve mísí s výfukovými plyny a reaguje s oxidy dusíku (NOx), které vznikají při spalování nafty. Z výfuku pak místo jedovatých plynů odchází neškodná vodní pára a dusík,“ vysvětlil Jakub Drastík.
_______________________________________________________________________________________________________________